El passat dilluns 6 de febrer de 2012 es va celebrar, a la Sala Pere i Joan Coromines de l’IEC (carrer del Carme 47, Barcelona), la segona conferència del cicle Els jueus a Catalunya «L’èxode del poble jueu relatat i pintat a la Haggadah d’or», a càrrec de la professora Isabel Escandell Proust (Universitat de les Illes Balears.
La Hagadà és un text jueu d’àmbit domèstic que estableix l’ordre de la Pasqua Jueva (Seder de Pesaj). La lectura de la Hagadà a la taula del Seder és el compliment del manament de les Escriptures on cada jueu recorda l’alliberament del seu poble de l’esclavitud a Egipte, tal com es descriu en el llibre de l’Èxode a la Torà (Ex 12:21-32). Isabel Escandell efectuà, en primer lloc, una acurada presentació del contingut d’aquests llibres i va descriure, a partir de les imatges, el ritual que marca la tradició: com ara el consum del pa àzim sense llevat (Matz); de les herbes amargues (Maror) i del xai ritual. Després se centrà en els manuscrits catalans conservats, en especial en el Hagadà d’Or (British Library).
Atenent que moltes de les haggadot es presenten ricament il·luminades, es referí a les tres de procedència catalana del segle xiv: l’hagadà dita de Barcelona o Golden Haggadah (1340), de la British Library, que és la més antiga i sumptuosa, amb 15 miniatures de plana sencera representant escenes del Gènesi i de l’Èxode; la Sister of the Golden Haggadah (1350) amb 34 miniatures, i la del Museu Nacional de Sarajevo (entre el 1350 i 1360) on hi figuren, en el primer foli del manuscrit, les armes del Casal de Barcelona. A la part final de la conferència va anar descrivint cada un dels trets identificatius de les il·luminacions de la hagadà de Barcelona, fent especial esment de les semblances amb altres còdexs catalans, com el Llibre dels Usatges, i va apuntar a una revisió crítica de les últimes interpretacions efectuades al voltant de l’autoria de les mateixes per part de Katrin Kogman-appel “Illuminated Haggadot from Medieval Spain” (Hardcover Edition, 2006) i per Marc Michael Epstein “The Medieval Haggadah: Art, Narrative, and Religious Imagination” (Yale University Press, 2011), que serà difosa en l’article que serà publicat properament en la nostra revista Lambard.