El passat dissabte va tenir lloc la visita comentada a l’exposició “Facies Fidei. Expressions artístiques de la Fe cristiana a la Catalunya medieval” al Museu Episcopal de Vic , que ha estat oberta del 12 d’abril al 27 d’octubre de 2013.

El lloc de trobada va ser a les 10 h. del matí, al mateix museu, on es van fer dos grups per a poder seguir millor els comentaris de l’exposició per part dels guies de la institució. Aquesta mostra ha estat comissariada pel conservador del Museu, Marc Sureda i la coordinació tècnica ha anat a càrrec de la conservadora Judit Verdaguer i la difusió i activitats han estat coordinades per Carme Comas cap del Museu en aquesta àrea.



El Museu Episcopal de Vic, en el marc de l’Any de la Fe, ha proposat una mostra que dóna pautes per a una lectura de les seves obres d’art romànic i gòtic exhibides a les Sales Permanents. Es tracte d’oferir un diàleg amb set peces procedents de les col·leccions diocesanes dels bisbats de Barcelona, Girona, Lleida, Solsona, Tarragona, Tortosa i Urgell que permet veure com els homes i les dones de la Catalunya medieval percebien i vivien els conceptes bàsics de la fe cristiana. Moltes obres d’art medievals van ser produïdes com a eines o escenografies destinades al culte cristià. A més de les seves qualitats materials i estilístiques, cal tenir en compte el missatge cultural i espiritual que transmetien a les persones del seu temps. Les riques col·leccions d’art litúrgic medieval conservades a Catalunya són testimonis d’uns segles crucials en la història del nostre país i de la seva cultura. Cada peça convidada es posa en relació amb una del fons del MEV intentant il·lustrar un aspecte de la Fe cristiana: la creació, l’Encarnació, l’Eucaristia, la Creu, la Santedat, la Paraula i la Vida.


Un cop acabada la visita, Rosa Maria Martin, sotspresidenta d’AAR, ens va comentar la sala dels teixits i indumentària litúrgica del Museu. Aquesta es considerada una de les més importants de Catalunya i forma per ella mateixa un museu dins del Museu. Cal tenir en compte dos apartats: el d’indumentària i ornaments litúrgics que comprèn des del segle XIV fins al XIX i el de fragments de teixits que van des del segle IV, amb els coptes, fins al segle XVIII. Alguns dels teixits es van trobar en moltes sepultures medievals i també van ser usades com a frontals d’altars i cobertes de faristols. Moltes de les peces es van perdre degut a l’afany col·leccionista de finals del segle XIX i principis de segle XX, en que era més rendible vendre trossos de tela que la peça sencera. Rosa Maria Martin es va entretenir a comentar més al detalls algunes peces significatives com la capa pluvial del bisbe Ramon de Bellera (s.XIV); la casulla del bisbe de Vic Miquel de Ricomà (s.XV); el frontal de la Pietat (s.XV), entre d’altres.