El passat dilluns, 1 de febrer de 2016, va tenir lloc a la sala Pere i Joan Coromines la conferència «Despertant instruments adormits: de la imatge al so. Els instruments de la portada de Ripoll, materialitzats», a càrrec del Sr. Antoni Madueño Ranchal, cantant i musicòleg.
El Sr. Madueño va presentar el projecte que està portant a terme en torn a la traducció material dels instruments musicals representats a la portalada del monestir de Ripoll. És a dir, recuperar de la forma més objectiva possible els diferents tipus d’instruments musicals medievals. Segons les seves paraules, el que pretén és “connectar el segle XII amb el present a través de la música”, ressuscitar la realitat musical que la portalada oferia a l’època medieval. Aquest projecte ha estat motivat per la idea de com havia de rebre l’home medieval la música, quina era la seva recepció? Una pregunta a la que encara no hi pot donar resposta, però, en tot cas, aquest és el sentiment que l’ha guiat en l’enlairament del projecte. Va descriure tots els personatges que, d’una manera altre, apareixen tocant música a la portalada. Sobretot, va destacar l’ iconografia del rei David com a músic, tant important en l’ època medieval i que ja té els seus referents en els textos bíblics. Respecte al nombre d’instruments representats, el total arriba a quaranta-un instruments: vint-i-quatre gigues, deu corns, un arpa, tres fídules, una campana, una flauta de Pan i una rota.
Un altre qüestió que va posar sobre la taula va ser la dificultat de la seva restauració. De quina manera es pot traduir la pedra a l’instrument en fusta? Com es poden crear instruments capaços de ser tocats. Una de les principals dificultats és que la majoria d’instruments medievals no s’han conservat sencers. Va presentar tres tipus de fonts per tal d’intentar recuperar aquests instruments:
- Arqueologia.
- Fonts documentals.
- Instruments folklòrics
Però, el projecte no només vol esdevenir una iniciativa acadèmica sinó que té una vocació social fonamental. I d’aquí que, en les sessions-taller de creació d’instruments que es van dur a terme a Ripoll amb els luthiers, tot el poble s’impliqués activament a través de la seva participació. Respecte a això, va destacar l’emoció que va despertar en el decurs del projecte l’implicació d’escoles i instituts. Per tant, un projecte d’origen erudit però amb una projecció col·lectiva.